background

Huoltajien Wilman käyttö sujuvaksi

Huoltajien Wilman käyttö sujuvaksi

Eri kieliryhmien vanhempia kutsutaan koululle opettelemaan Wilman käyttöä. Tilaisuudet voidaan pitää eri kieliryhmille eri ajankohtina…

Lue lisää
Kuvatuki auttaa oppilasta ymmärtämään tunnin rakenteen

Kuvatuki auttaa oppilasta ymmärtämään tunnin rakenteen

Tunnin kulku ja tunnin tavoite kirjoitetaan taululle. Tarvittavat välineet ja työtavat kuvitetaan taululle.

Lue lisää
Aapisen ja kuvakirjojen tarinat auki

Aapisen ja kuvakirjojen tarinat auki

Inklusiivisen valmistavan opetuksen oppilaat pystyvät seuraamaan tarinoita lukutunneilla muun luokan kanssa samassa tahdissa, kun opettaja…

Lue lisää
Itsetunto kehittyy lukuryhmässä

Itsetunto kehittyy lukuryhmässä

Ensimmäisen luokan oppilaat jaetaan säännöllisesti neljään lukuryhmään harjoittelemaan lukemista. Opettajina toimivat luokanopettajat, S2-opettaja ja laaja-alainen…

Lue lisää
Monimuotoryhmä auttaa eriyttämisessä ja helpottaa luokanopettajan työtä

Monimuotoryhmä auttaa eriyttämisessä ja helpottaa luokanopettajan työtä

Järjestetään pienryhmäopetusta samanaikaisopetuksena 2-4 oppilaan ns. monimuotoryhmälle. Monimuotoryhmässä voi olla mukana inklusiivisen valmistavan opetuksen oppilaan…

Lue lisää
Muovitaskutehtävät auttavat oppilasta yleisopetuksen ryhmässä

Muovitaskutehtävät auttavat oppilasta yleisopetuksen ryhmässä

Inklusiivisen valmistavan opetuksen oppilaan repussa on muovitasku, johon muut kuin luokanopettaja keräävät oppilasta varten tehtäviä.…

Lue lisää
Opetuksen vastuunjako selkeyttää opettajan työtä

Opetuksen vastuunjako selkeyttää opettajan työtä

Opetus jaetaan kahteen isoon kokonaisuuteen. Luokanopettajan vastuulla on lukemisen ja kirjoittamisen opettaminen. S2-opettajan vastuulla on…

Lue lisää
S2-opetuksen toteuttaminen samanaikaisopetuksena

S2-opetuksen toteuttaminen samanaikaisopetuksena

S2-opetus toteutetaan kokonaan samanaikaisopetuksena, jolloin inklusiivisen valmistavan opetuksen oppilaat pysyvät omassa yleisopetuksen luokassaan ja tuki tuodaan…

Lue lisää
Suunnittelupäivä tuo ryhtiä rakenteisiin ja työnjakoon

Suunnittelupäivä tuo ryhtiä rakenteisiin ja työnjakoon

Kerran vuodessa järjestettävässä yhteisessä suunnittelupäivässä sovitaan inklusiivisen valmistavan opetuksen rakenteista sekä tehdään vuosikello. Suunnittelupäivään osallistuvat…

Lue lisää
S2-opettaja tukee oppilaita ja heidän opettajiaan

S2-opettaja tukee oppilaita ja heidän opettajiaan

Opettajien välinen yhteistyö on inklusiivisen valmistavan opetuksen onnistumisen ehto. S2-opettajan ja luokanopettajan yhteistyön merkitys korostuu.…

Lue lisää